Listing 1 - 4 of 4
Sort by

Multi
Aan het werk met actiekaarten! : 64 activerende werkvormen die het leereffect vergroten
Authors: ---
ISBN: 9789058715883 Year: 2012 Publisher: Zaltbommel Thema

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Nog niet eerder was het als trainer of docent zo makkelijk om deelnemers aan het werk te zetten. En ze op die manier aan het werk te zetten die het beste bij hen past. Want de een schrijft graag een ontwikkelingsplan, de andere maakt er een rap van en een derde beeldt dat plan het liefste uit. Aan de slag met actiekaarten! is een instrument dat het mogelijk maakt op een effectieve manier de juiste oefening voor je deelnemers te vinden. De actiekaarten besparen je veel tijd en verhogen bovendien de kwaliteit van trainingen of onderwijs. 'Aan de slag met actiekaarten!' bestaat uit een boek en 64 werkvormenkaarten die een trainer of docent direct kan gebruiken om kennis te toetsen of op een creatieve manier te verwerken. Daarnaast zijn er werkvormen om de vertaalslag naar de praktijk te maken door casus- of reflectieopdrachten. Op elke 'Actiekaart' staat een opdracht die deelnemers alleen of met anderen kunnen uitvoeren. Het resultaat van het werken met deze kaarten is dat er een actieve groep deelnemers ontstaat die het beste uit zichzelf halen. Ze leren meer en met meer plezier, en genieten van wat anderen hebben gedaan. Applaus voor elkaars bijdrage is eerder regel dan uitzonderingBron: https://www.standaardboekhandel.be/seo/nl/boeken/leiding-geven/9789058715883/lia-bijkerk-titia-van-der-ploeg/aan-het-werk-met-actiekaarten


Book
Effectief leren : basisboek.
Authors: ---
ISBN: 9001307523 9789001307523 Year: 2005 Publisher: Groningen Wolters-Noordhoff

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Effectief leren speelt in alle onderwijssituaties een belangrijke rol. In alle onderwijssituaties moeten leerlingen basiskennis opdoen en basisvaardigheden aanleren. Dit basisboek geeft door middel van de instructiestrategie van directe instructie een groot aantal praktische adviezen aan op welke wijze docenten dat kunnen vormgeven, of hoe docententeams dat samen kunnen doen en hoe ze van daaruit een begin kunnen maken met activerend leren. Het boek is rijkelijk voorzien van praktische adviezen en voorbeelden uit de praktijk.


Book
Het leren organiseren
Authors: ---
ISBN: 9059287487 Year: 2004 Volume: 11 Publisher: Mechelen Kluwer

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Dit boek onderzoekt hoe een organisatie het beste uit mensen kan halen door aandacht te besteden aan de wijze waarop mensen leren. Hoe kunnen organisaties het 'leren' organiseren op zo'n manier dat het leren steeds meer deel uitmaakt van het werken? Hoe kunnen leerprocessen worden ingericht dat ze ertoe bijdragen dat medewerkers uit vrije wil en op een gemotiveerde manier die bekwaamheden verwerven waardoor ze waarde toevoegen aan de organisatie?


Book
De vijfde discipline : de kunst & praktijk van de lerende organisatie
Authors: ---
ISBN: 9071542548 9789071542541 Year: 1992 Publisher: Schiedam Scriptum

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

De gangbare methode om complexe problemen op te lossen, is ze op te splitsen in een aantal deelproblemen. Hierdoor zijn ze weliswaar beter te behappen, maar raakt tevens de verbondenheid met het grotere geheel verloren. Die prijs is te hoog voor organisaties die in een steeds complexer wordende omgeving opereren, omdat de kans op verkeerde beslissingen te groot wordt.Systeemdenken biedt hiervoor een oplossing en stelt ons in staat de grote patronen weer te herkennen en effectiever te veranderen. Systeemdenken wordt dan ook aangeduid als de vijfde – en belangrijkste – discipline van lerende organisaties. De essentie van systeemdenken valt uiteen in twee aspecten: het zien van onderlinge verbanden in plaats van een lineaire opeenvolging van oorzaak en gevolg, en het zien van processen van verandering in plaats van momentopnames. Het concept van terugkoppeling staat daarbij centraal en laat zien hoe acties elkaar kunnen versterken of dempen. Vanuit het systeemdenken geldt dat iedere actie zowel een oorzaak als gevolg is van andere acties. De implicatie hiervan is dat iedereen verantwoordelijk is voor de problemen die binnen een systeem (bijvoorbeeld een organisatie) ontstaan. Een andere implicatie is dat omvangrijke acties door demping soms weinig effect sorteren, maar dat kleine acties door versterking ook enorm invloedrijk kunnen zijn. Daar komt nog bij dat het vaak enige tijd duurt voordat het effect van acties zichtbaar wordt als gevolg van vertragingen.Een nadere analyse van het gedrag van systemen leidt tot de ontdekking dat bepaalde patronen steeds terugkeren. Deze ‘Archetypen’ stellen ons in staat om problemen beter te herkennen en effectiever aan te pakken en aldus lerende organisaties te bouwen.

Listing 1 - 4 of 4
Sort by